הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
ענף המזון יאתגר את הממשלה הבאה
מה יקרה בענף המזון בשוך הדיבורים וההבטחות, ובהתפוגג 'אבק הבחירות'? ובכן, לממשלה הבאה צפויה התמודדות מאתגרת, שכן במהלך החודשים הבאים עשויים להתרחש כמה מהלכים משמעותיים בענף המזון, שנולדו עקב 'חוק המזון', מהלכים רוויי סיכויים וסיכונים.

מאת חיים פלטנר

 
 

 2014 תיזכר בענף המזון כשנה של קיפאון ודריכה במקום. התחזיות לענף לשנת 2015 אינן ורודות במיוחד ונראה שהפעילות בו תתנהל בצלו של חוק המזון והרפורמות השונות המתחייבות ממנו. כל זה לצד תחרות חריפה בענף שבה מפסידות בהתמדה שתי הרשתות הגדולות - שופרסל ומגה – נתחי שוק נוספים לטובת הרשת הרביעית. השחיקה שהסתמנה בשנתיים האחרונות בנתחי השוק של הספקים הגדולים, לטובת היצרנים הקטנים - עשויה להימשך גם השנה בעטיו של חוק המזון. גם השנה נראה ש"המחיר  יהיה המלך". בתחילת ינואר הושקה רשת "אחד", נטולת המותגים המובילים, אחריה נפתחה  רשת קוסט (מחירי עלות), יורשתה של קוסט 365  ובקרוב תיפתח  רשת המזון סופר קופיקס- הכל ב-5 ₪.
פחות מחודשיים חלפו מאז נכנס לתוקף חוק המזון ובענף המזון כבר יש מי שעושה מאזן ביניים קצר. המסקנות – אינן חד משמעיות. "חוק המזון  במתכונתו הנוכחית לא תרם ולא יתרום להוזלת מוצרי המזון"- אומר יוסי שליו, ראש אגף סחר ושיווק ברשת טיב טעם. לדבריו, החוק שאסר מתן בונוסים לרשתות על ידי הספקים ואסר על הספקים הגדולים להשפיע על המחיר- לא השפיע ולא ישפיע במאומה. את מקום הבונוסים תפסו הנחות שנכללות כעת במחיר המוצר לצרכן. "לפי שעה לא השתנה מאומה, המחיר הריאלי שקיבלנו עתה מן היצרן הוא אותו מחיר שקיבלנו בעבר, זה כמו להעביר כיסא מפה לפה. החוק הזה רק מכביד על ההתנהלות, הוא מפרנס  היטב עורכי דין שגרפו מיליוני שקלים רבים ולצערי הציבור ישלם זאת בחשבון. שום קמעונאי לא ירצה וגם לא יוכל לממן זאת מכיסו".

"החוק ריסן במקצת התנהגות מופקרת"
 מ. יצרן בסדר גודל בינוני, מודה שבהסכמי הסחר החדשים יש יותר שקיפות, אך באותה נשימה קובל על כך שבמסגרתם ניסו ועדיין מנסות הרשתות, בעיקר הגדולות, להציג תנאים דרקוניים. "אנו נדרשים לסייע במימון התחרות החריפה של הרשתות ולאחרונה אף נדרשתי לשלם  מדי חודש 2% מן המכירות שלי לצורך קידום מכירות, תשלום שלא היה בעבר. בעיקר ייפגעו מכך יצרנים קטנים שכושר המיקוח שלהם מול הרשתות חלש".
ת., איש שיווק במפעל קטן, מציג תמונה שונה: "אנחנו דווקא הופתענו לטובה - הוא מספר - תנאי הסחר שלנו לא השתנו ואין סיבה להתלונן. ככלל, החוק הזה לא  חולל מהפיכה, אך ריסן במקצת את ההשתוללות המופקרת של הרשתות. לא תמיד ידענו מה צפוי לנו מהן".

הרפורמות שבדרך
במהלך השנה הקרובה עשויים להתרחש כמה מהלכים משמעותיים בענף המזון. כמתחייב מחוק המזון יידרשו רשתות השיווק להקים אתר אינטרנט שבו ידווחו באורח שוטף על מחירי המוצרים בכל סניפי הרשת; לאישורה של הכנסת הבאה  תוגש  "רפורמת הקורנפלקס", שאמורה להסיר את חסמי היבוא על מוצרים יבשים, שהיבוא שלהם מהווה  כמחצית מכלל יבוא מוצרי המזון לארץ. הליכי היבוא יושוו לאלה המקובלים בשוק האירופי והרשויות יסתפקו בהצהרת היבואן  על בטיחות המוצרים המיובאים. הכנסת תידרש גם לאשר שורה של מהלכים נוספים שעליהם המליצה ועדה בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, מהלכים שאמורים לבטל חסמי יבוא במטרה להגביר את התחרות בשוק המזון הישראלי.
במקביל יידרש גם  תיאום בין 37 רגולטורים האחראים ליבוא בתחום פעילותם, מהלך לא פשוט כלל ועיקר. הועדה ממליצה גם לקדם את היבוא המקביל, במקרים שבהם יש חשש שיבואנים דומיננטיים מבקשים לחסום את היבוא המקביל. יבוא שאמור  להגביר את התחרות ולהוזיל את המוצרים המיובאים.

הזרקור מופנה לחברות היבוא
סעיף זה הפנה את תשומת לב הציבור לפעילותן של חברות יבוא שעוסקות ביבוא נרחב של מוצרים מעולם המזון, מוצרים  לטיפוח הפרט והבית וכיוצא באלה. כמה מהן הפכו לחברות ענק  ושלוש מהן אף נמנות עם 10 הספקים הגדולים במשק הישראלי – נטו סחר, דיפלומט ושסטוביץ. שתי האחרונות  כמעט אינן מוכרות לציבור הרחב, אך במוצרים שהן מייבאות  אנו נתקלים בכל סופרמרקט והם מהווים מרכיב  קבוע בסל הקניות שלנו. תחקיר שערך מוסף כלכליסט העלה, כי דיפלומט סיימה את שנת 2014 עם מחזור מכירות בהיקף כולל של 3.4 מיליארד שקלים. בין המוצרים שהיא מייבאת ומפיצה –קטשופ היינץ, שוקולד טובלרון, דגני קלוגס, אבקות כביסה משחות שיניים, חיתולים ועוד שורה ארוכה של מוצרים, לרבות המותג גילט שעלה לאחרונה לכותרות.. לצד החברות הללו פועלים יבואנים רשמיים נוספים, הנהנים מבלעדיות ביבוא.
מנהלי רשתות שיווק טענו לא פעם  שהמרווחים הגדולים של היבואנים  תורמים במידה משמעותית ליוקר המחיה בארץ. ועל פערי המחירים יכול להעיד כל ישראלי שביקר בשנים האחרונות בסופרמרקט באירופה או ארה"ב.  זה הרקע להחלטתו של הממונה על ההגבלים העסקים, פרופ' דיויד גילה, להכריז על יבואן רשמי כמונופול, למקרה שינצל לרעה את מעמדו וינסה לשבש ולהפריע ליבוא מקביל של המוצרים שהוא  מייצג ומייבא באופן בלעדי. "אנחנו מנסים לטפל בתופעה שבה יבואנים רשמיים מפריעים ליבואנים מקבילים להתחרות בהם - אמר לא מכבר לגלובס הפרופ' גילה - היבוא המקביל הוא כלי חשוב  לכרסום בכוח של היבואן הרשמי  ושל המותג  כלפי הצרכנים בישראל. המטרה היא שיבואן כזה יהיה חשוף לאכיפה פלילית ואזרחית בכל מה שקשור להפרעה  לתחרות מיבוא מקביל".

סערה על חודו של סכין גילוח
סוגיית היבוא המקביל חזרה ועלתה לאחרונה לסדר היום הציבורי בעקבות יבוא מקביל של סכיני גילוח ג'ילט ושורה נוספת של מוצרי מזון ומוצרים  לטיפוח הפרט והבית על ידי רשת ויקטורי. המוצרים הוצעו במחירים נמוכים בעשרות אחוזים מן המקובל בארץ, מהלך שחולל סערה זוטא בענף ותפש כצפוי כותרות במדורי הצרכנות. רשתות  שהופתעו מן המהלך הזה - בהן שופרסל ורמי לוי- הזדרזו להוריד מחירים, ככל הנראה  נאלצו לממן מכיסן חלק מעלות המוצר שנרכש מן היבואן הרשמי.  מנכ"ל ויקטורי, אייל רביד, מבטיח כי מדובר בהוזלות לאורך זמן ולא במבצעים חולפים (ראו ריאיון נפרד אתו).
יוסי שליו מטיב טעם סבור, כי ברגע שיוסרו חסמי היבוא ויתאפשר יבוא מקביל ישירות מן היצרן-הצרכן יצא נשכר מכך. "ברור לי שאני אוריד אז  מחירים וגם היבואן הרשמי ייאלץ לנהוג כך. זה ישפיע גם על הספקים הגדולים בארץ". לדוגמה הוא מביא את ענף המשקאות החריפים, שבו גרם יבוא מקביל להוזלות בשיעור של עשרות אחוזים. הבעיה עם היבוא המקביל כיום היא שיצרנים  בחו"ל הקשורים עם יבואנים בלעדיים בארץ, מסרבים למכור את מוצריהם ביבוא מקביל.  היבוא  המקביל נעשה בדרך כלל מסיטונאים  בעלי מלאים, מה שמקשה להבטיח אספקה סדירה וזמינות לאורך זמן.
רמי לוי מייחל ליום בו יוכל לקנות במישרין מן היצרן בחו"ל. יבוא מקביל במתכונת הנוכחית אינו מקובל עליו. "עשרות שנים ניסינו לעשות יבוא מקביל ולא פעם נכווינו - אומר לוי- ביבוא מקביל פעם המוצר נמצא ומחר הוא איננו. אתה צריך כל הזמן לעבוד בשיטת מן היד אל הפה. זה לא משהו סדיר". לוי מודה, כי ההתמודדות עם היבואנים והמפיצים של מותגים בינלאומיים לא תהיה קלה. "השאלה היא מה אפשר לעשות נגד יבואן, שהוא לעתים גם  יצרן וגם משווק, דוגמת פרוקטור אנד גמבל או אפילו אסם נסטלה. האם נוכל לומר להם לא למכור בארץ? האם נאמר לחברות רב לאומיות לא למכור בארץ?"  
מחירם  של סכיני  ג'ילט בארץ עומד במרכז  בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בגין מחירים מופרזים  שגובה לטענת התובעים חברת דיפלומט. דיפלומט טרם השיבה על התביעה. אגב, בעבר הכריזה הרשות  להגבלים עסקיים על סכיני ג'ילט כמונופול, לאחר שמותג ג'ילט שלט ביותר מ-80% מן השוק. ההכרזה פקעה לפני כמה שנים ולא חודשה, כאשר הזיכיון ליבוא ושיווק גילט עבר מחברת שסטוביץ לידי פרוקטור אנד גמבל וההפצה לידי  חברת דיפלומט. באחרונה  פנה  לדיפלומט הממונה על ההגבלים ונראה שהוא בודק את הנושא.

"עניי עירך קודמים"
הפרופ' גילה, שלא היסס בעבר לקרוא  למרד צרכנים וגם קרא לחזק את כוחם ומעמדם של יצרנים קטנים ובינוניים  במטרה להגדיל את התחרות בענף המזון -  אינו מסתפק רק בדיבורים.  לאחרונה אישר להתאחדות התעשיינים לתאם מבצע  לקידום עסקים קטנים ובינוניים ברשתות  מגה, רמי לוי ושופרסל (האחרונה טרם השיבה לפניה). במסגרת המבצע יוצגו בסניפי הרשתות על המדפים או על במות מיוחדות, מוצרים של מפעלים קטנים ובינוניים לתקופה של 30 יום.  " המדיניות הממשלתית מכוונת באחרונה לעידוד היבוא, מהלך שיפגע מן הסתם  בתעשייה המקומית"- אומר ליאור לוי, יו"ר האגף למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים, שיזם את המיזם הקרוי "תחרות מבית".  "אנחנו סבורים, שעדיף לקדם תחרות מבית, דהיינו להשקיע במפעלים קטנים ובינוניים שייצרו את התחרות, אשר תסייע להורדת יוקר המחיה  וגם תתרום להגדלת היצוא".
ליאור לוי מודע לכך שהספקים הגדולים לא יאהבו את המיזם, אך בטוח שלא יתנגדו לו. "גם הם מבינים,  שעדיף לכלכלה הישראלית לעודד תחרות מבית  ולא תחרות מיבוא. גם הם יעדיפו תחרות עם יצרנים ישראליים על משקל האמרה- "עניי עירך קודמים".  
"הצרכן יקבע את פני השוק"
רמי לוי מקבל בברכה את המיזם וממליץ לא להגבילו לתקופה של 30 יום. היזמים מקווים, כי בעתיד המיזם יקיף רשתות נוספות ויימשך לאורך זמן. "המהלך הזה תורם לא רק לצרכן ולעסקים הקטנים - אומר רמי- הוא יתרום גם לי ולרשתות נוספות. הוא יאפשר לנו להציג בפני הצרכן הישראלי  מגוון גדול של מוצרים שאינם נופלים באיכותם מן המותגים המובילים, במחיר נמוך יותר".  אני מזכיר ללוי כי גם חוק המזון כבר קבע שיש להקצות ליצרנים קטנים ובינוניים כמחצית משטחי המדף. כמנהגו באחרונה,  הוא  חוזר ואומר כי אין בחוק כל תועלת  ולדבריו לא ישפיע כהוא זה על הורדת יוקר המחיה בארץ.
"בערבו של יום - אומר רמי  לוי - הצרכן הישראלי הוא שיקבע את פני השוק. אם יקנה את המוצרים של המפעלים הקטנים והבינוניים תיווצר תחרות שתניע את  הספקים הגדולים למכור  בזול. אם הציבור ימשיך לדבוק במותגים המובילים שום דבר לא ישתנה".

אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי:
היבוא המקביל מתנהל בדרך לא דרך
מהו היקף היבוא המקביל שלך ואילו מוצרים מיובאים על ידך?
היקף היבוא המקביל כ-3% מכלל המכירות. אנו מייבאים בין השאר סכיני גילוח ג'ילט, פסטות, שוקולדים, חטיפי שוקולד, משחות שיניים, מי פה ועוד.
בכמה אתה יותר זול מן מתחרים?
הפער מגיע לכדי 50%. כל מוצר מיובא משקף פרמיה של לפחות 50%, שמהם 30% מועברים  לצרכן והיתר מיועדים לשיפור רווחיותה של  הרשת. מחירה של חפיסה הכוללת 4  סכיני גילוח ג'ילט פיוז'ן  ירד אצלנו מ-92  ש"ח ל-45 ש"ח. פסטה ברילה נמכרת אצלנו ב-5 שקלים ואצל המתחרים ב-10 שקלים.
אלו חסמים מקשים על היבוא המקביל?
בעיקר חסמים חוקיים. על פי החוק מותר לי להביא מוצר שנרכש ישירות מן היצרן שממנו קונה גם היבואן הרשמי. והוא הרי יסרב למכור לי, כדי לא לפגוע בקשריו עם היבואן הרשמי. אני מקווה שהועדה הממשלתית שדנה בביטול חסמי יבוא תבטל את התקנה הזאת ותאפשר לי  לפנות לאתרים שונים  של יצרנים בינלאומיים, כך שאוכל למצוא מוצרים באיכות טובה ובמחיר זול יותר.
ומהיכן אתה מייבא כיום?
כיום אני מייבא בדרך לא דרך, מכל מיני סיטונאים באירופה. זה מונע ממני להרחיב את מגוון המוצרים.
האם אתה יכול להבטיח  אספקה שוטפת של המוצרים המוזלים לאורך זמן?
עם הבעיה הזאת אנו מתמודדים לא רע. סכיני ג'ילט ופסטה ברילה עדיין נמצאים על המדפים  במחירים מוזלים. לא מדובר במבצעים זמניים.
האם יבואנים רשמיים ניסו לחסום את היבוא המקביל שלך?
התשובה היא כן והניסיונות הללו  נמשכים. לא ארחיב מעבר לכך.
אתמול חזרת מחו"ל, האם נראה בקרוב מוצרים  חדשים שייבאת  ביבוא מקביל?
כן, וכבר בימים הקרובים.

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים