הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 

Food Trucks, אוטו-אוכל
10/05/17
שירות מזון+ 

 
 

אוטו-אוכל, הוא שמה של תכנית טלוויזיה חדשה בערוץ 2 שבה השפים - אסף גרניט, מאיר אדוני ומושיק רוט – מפליאים בתבשיליהם, כשהמטבחים נודדים על גלגלים בין ערים שונות בארץ. ואכן משאיות האוכל  הוא טרנד שמוביל מהפכה קולינרית ברחבי ערים מרכזיות בעולם.
כל מה שרציתם לדעת על הטרנד החם – לפניכם בכתבה.

מיקי שורץ ועירית ראג'פורקר


לפני מספר שבועות הוזמנתי לפתיחתה של תערוכה בגלריה ידוע בברלין, ההזמנה הייתה לשעת ערב מוקדמת. אמרנו לעצמנו נלך לפתיחה ולאחר מכן נצא למסעדה והזמנו מקום לשעה 20:30.
הגענו לגלריה בשעה היעודה, קהל אלגנטי ומעונב הסתובב בין היצירות השונות כשבין המוזמנים ריחפו מלצרים חנוטים בסמוקינגים וסינרים צחורים מגישים שמפניה ומיני קנפסים.
לקול צלצול הפעמון התכנסנו כל הקרואים לשמוע את דברי התודה של האומן ואמרגנו. בתום הנאום שנמשך מספר דקות הרמנו כולנו לחיים ואז הפתיע המארח והזמין אותנו לצאת איתו לחצר האחורית של הגלריה, שם התמקמה לה משאית אוכל/ משאית מזון- Food Truck.
טרנד אוכל זה מוביל מהפכה קולינרית ברחבי ערים מרכזיות בעולם. אין ספק שהחלוצה הייתה ניו יורק אך הטרנד צובר תאוצה במרכזי ערים גדולות. סגנון זה מאפשר להנגיש סוגי מאכלים חדשים, טעמים חדשים והרכבי מזון חדשים כשגם המחיר נוח מאוד. באותו אירוע עמדה משאית אחת שהתמתחה אך ורק בהרכבים שונים של המבורגר בלחמנייה בתוספת של משקאות קלים ובירה צוננת, המזון הוגש בקרטונים מתכלים וניתן היה לעמוד ליד אחד מעשרות שולחנות הבר שפוזרו בחצר ולאכול בניחותא. אין ספק שהייתה זו חוויה ייחודית אשר לה לא ציפינו מחד אך אפשרה למארח להפתיע לרגש ולארח ערב מהנה במיוחד.
בארצות הברית משאית האוכל מהווה נדבך חשוב בתרבות האוכל המקומית. הוא הפך את המאכלים החדשים לנגישים יותר עבור הקהל הרחב. המשאיות נודדות להן ממקום למקום והדרך הקלה והמהירה למצוא אותן היא באמצעות חיפוש מהיר באינטרנט, אגב רובן מודיעות באמצעות הטוויטר על מיקומן באותו היום ויוצרים מעין מרדף בזעיר אנפין של הלקוחות הנאמנים ברחבי העיר כדי לפגוש את הטעם שנצרב להם בזיכרון.
הפעילות של השפים הצעירים ברשתות החברתיות בדרך לשיווק המוצר יוצרת תקשורת הדדית בין המפעילים לציבור הלקוחות.

אי אפשר להישאר אדישים

תחום נוסף שבו פועלות משאיות האוכל הוא תחום האירועים.
סגנון הגשת מזון זה מספק אוירה שונה מקורית וייחודית ונותנת לעיתים את אותו הטוויסט הנדרש להפוך אירוע מאוד אירוע לאחד בלתי נשכח. האפשרויות הקולינריות מגוונות ומהנות ואופן הגשה זה אינו מאפשר לאורחים להישאר אדישים.
ניתן לבחור את סוג המזון על פי סוג ההתמחות של משאית האוכל, עובדה היוצרת שפע של אפשרויות קולינריות וסגנונות מטבח מגוונים התואמת את סוג הלקוחות, אופק ציפיותיהם והרכב הארנק המשתה של המזמין.
במידה ויוכנסו משאיות אלו לארץ הרי שהם ישנו משמעותית את כל תחום ההפקות ואירועי הענק, כאשר בכל אירוע מסוג זה שמתקיים ניתן יהיה לבנות שדרת משאיות עם היצע ושפע קולינארי שאינו מוגבל כפי שהוא כיום, זאת ועוד ניתן יהיה להתמחות גם בהיצעי משקאות (ברים ניידים), מנות אחרונות ואף ליין של מזון חלבי כגון מגוון גבינות לחמים וכו'.
משאיות האוכל שמות דגש על מס' נקודות משולבות היוצרות את החוזקות שבסגנון מכירה זה.
ראשית - הזמינות, הניידות, היכולת להימצא בנק' זמן במקום נקוב, האסתטיקה לרבות אסתטיקה סביבתית, התמקצעות נישתית, היכולת לשנות ולגוון על פי סוגי הקהלים.
האוטו-אוכל כלשונם של הצעירים מהווה פלטפורמה נפלאה לשפים צעירים להפגין יכולת רעיונית ויצירתיות, יוזמה אישית, קשר בלתי אמצעי עם הלקוחות תוך כדי כך לייצר מזומנים, מכאן שזו הדרך הקצרה המבטיחה את העצמאות הנדרשת. בעבר משאיות האוכל היו מגיעות בארצות הברית לאתרי בניה למתחמי מפעלים ולפינות רחוב בשכונות ורובעים של אנשי הצווארון הכחול.
שינוי המגמה ושדרוג המוצר הביא לכך שהיום משאיות המזון מפיצות זן חדש של מזון, אוכל אתני, אוכל לצעירים, מזון בריא וטרי, שילוב של מטבחי פיוז'ן ועד לאירועים לשווקי אוכל ועוד.

אוטו אוכל ישראלי

אצלנו, המכשולים שמציבה המערכת הבירוקרטית והרגולטיבית אינה מאפשרת עדין פריצתו של הטרנד לעולמנו אנו, אם כי עובדה זו עומדת בסתירה גמורה למובילות שלנו בתחום המזון. בנושא הרישיונות הרישויים והדרישות להפעלה של משאיות מזון נרחיב בהמשך הכתבה.
מתחמי המשרדים הגדולים בגוש דן צורת בנייתם לרבות הרחבות הגדולות שבניהם הינם קרקע פורייה לתפיסת ההיצע של משאיות המזון, הזמינות, מהירות ההגשה והמחירים הנוחים מהווים פלטפורמה נהדרת להצלחת מיזמים כאלו. משאיות האוכל מצוידות כיום בטכנולוגיה חדישה שממחזרת מים, מאובזרת בציוד עדכני, מערכות קירור השומרות על טריות המזון לרבות קולטים, מפרידי שומנים ועוד כל אלו מצריכים את המשאיות להתחבר לחשמל בלבד.
כיום משאיות המזון מעוצבות, מזמינות ויכולות להיות פורמט נכון לפריצת דרך קולינרית נוספת שהשוק רעב אליה, מוכן לקבלה ולאמצה לחיקו. מרכיב נוסף חשוב לא פחות הוא הביחד החברתי, המפגש סביב המשאית יוצר אף הוא חוויה חברתית המפגישה אנשים שונים לפרק זמן קצר בתוך סדר יום לחוץ.
מה שמונע מה- Food Trucks לעשות עלייה רשמית לארץ בפורמט המוכר מחו"ל זה לא חוסר מוטיבציה ורצון של היזמים בתחום, אלא דווקא הבירוקרטיה של הרשויות השונות.
הפחד של הרשויות נובע מהעובדה שהאוטו אוכל הינו סוג של רוכלות, המשלב[ סיכון לבריאות הציבור וסיכונים לסביבה ומפריעה לתנועה. בסופו של תהליך יותר השימוש ואנו נראה את המשאיות הממותגות מציפות את השוק בבשורה קולינארית חדשה.
חשוב לא פחות לקחת בחשבון שאין להעתיק את המודלים כלשונם אלא להעניק אותו ייחוד מקומי, טאץ' ישראלי שייתן מענה נכון יותר לחך הים תיכוני שלנו.

ביורוקרטיה על גלגלים

חשוב לציין ולהדגיש, לפני שמחליטים לפתוח עסק מזון במשאית ייעודית לכך, יש לברר מול כל נותני האישורים:
1.    משרד הרישוי.
2.    משרד הבריאות.
3.    איכות הסביבה.
4.    כיבוי אש.
מכיוון שתחום זה חדש ולא מוכר בארצנו, גופים אלו מערימים קשיים. לאחר בירורים וקבלת אישורים בכתב מהגופים המאשרים, אפשר להתחיל בתכנון המשאית.
תחילה יש לגבש תפריט, בעת גיבוש התפריט יש לקחת בחשבון שמטבח במשאית נחשב כמזנון בתקנות משרד הבריאות ולכן כל המזון חייב להגיע מוכן. אסור שתתבצע כל פעילות של טיפול ועיבוד של מזון.
המזון החם חייב להישמר במתקן חימום והמזון הקר חייב להישמר במתקן קרור.
למשאית צריכות להיות הפונקציות הבאות, מים חמים וקרים באיכות מי שתיה , מיכל האוסף את מי הביוב של המטבח.
במידה ורוצים חימום על גז מיכלי גז תקניים עם אישור כבאות. אם החימום הוא על חשמל, יש לבדוק האם צריך חיבור לחשמל חיצוני או מצבר או גנרטור. ולכמה שעות זה מספיק.

דוגמא למשאית מזון
 
A – מיזוג אוויר
B – מנדף עם מסננים וארובה
C - דלת חיצונית ישירות למטבח והחוצה
D – חיבור חשמל חיצוני
E – מיכל איסוף מי ביוב של המטבח
F – לוח חשמל של המטבח
G – מקום לבלוני גז (במידה ורוצים בישול בגז)
H – דלת מאווררת מבלוני הגז עם נעילה.
כמו כן אם במשאית יש מזון באחסון על המשאית להיות מחוברת באופן קבוע גם לא בשעות פעילות לחשמל על מנת לספק קירור למוצרים ואוורור לחלל במטבח המשאית.
וכעת העיקר - הציוד במשאית.
לרוב המשאיות רוחב דומה אך האורך משתנה. ניתן לבחור בעומק ציוד 60 ס"מ , 70 ס"מ ו-90 ס"מ. יש לקחת בחשבון שיש להשאיר מינימום 1.20 מעבר באמצע.
תלוי בסוג התפריט, ניתן להזמין כמעט כל ציוד שרוצים: מיני קומביסטימר, צ'יפסר, כיריים, משטח צליה וכו'. ממש כמו שמתכננים מטבח למזנון עם כל התקנות והדרישות של משרד הבריאות ,כך מתכננים מטבח בתוך משאית, עם כיורים, משטחי עבודה, מתקני קירור ומתקני חימום. לאחר סיום התכנון של המטבח במשאית , מגישים למשרד הבריאות לאישור ורק אז מייצרים או מזמינים משאית מאובזרת לפי הצרכים מחו"ל.
חוזרת ומדגישה שוב פעם , תחום ההסעדה במשאית חדש בארץ ולא מוכר כל כך לנותני האישורים במשרד הבריאות ולכן רצוי לקבל אישורים עקרוניים לפני ביצוע.

---------------------------
מיקי שורץ - יועץ מלונאי ותיירותי; עירית ראג'פורקר - מתכננת מערכות מזון








 

הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים