הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

   
Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
מגה, הסוף.
9/3/16
חיים פלטנר, שירות מזון+ 



מי יזכה ב-127 סניפי הרשת הקורסת מגה? האם היא תימכר כמקשה אחת או שתפוצל לחלקים? ומי יהיו הזוכים המאושרים  בסניפי מגה, שיעצימו  את כוחם בשוק קמעונאות המזון בישראל?  הטוטו הזה מעסיק בימים אלה רבים מן השחקנים בענף המזון בארץ. ובשוק כמו בשוק - גם כאן מפיצים איתותים ורמזים, הדלפות והכחשות, שנועדו להשפיע על  דעת הקהל והרשויות השונות,  או להטעות את היריבים. שורה של רשתות  כבר  הודיעו  כי ישתתפו בהתמודדות על סניפי מגה. בימים הקרובים ייסגר המכרז וייחשפו שמות המשתתפים בהתמודדות על סניפיה של מגה. אז ניווכח גם לדעת מי  היה כנה בהצהרותיו  ומי הזרים מידע לאמצעי התקשורת מטעמים של יחסי ציבור גרידא.
להיטותן של רשתות השיווק הקיימות לזכות בסניפי מגה מובנת. "מרוב דיבורים על הכשלים שגרמו לקריסתה של מגה, שכחו שיש פה רשת עם פוטנציאל גדול, רשת עם 127 סניפים, רבים מהם ממוקמים בערים ובמרכזי קניות, למעשה אין בארץ רשת דומה השוכנת במיקומים נחשקים כאלה"- אומר רון אנטונובסקי, מנכ"ל קבוצת נתיב יועצים. "אם יקנה  אותה גורם מקצועי, שיזרים לה כסף ויידע לנהל אותה כיאות, הרשת תעלה בוודאי על דרך המלך".  מדיווחי הנאמנים  עולה, כי מאז הקפאת ההליכים לפני כחודש וחצי, מסתמן שיפור עקבי בפדיון של מגה, כל סניפיה חזרו לפעילות מלאה  והיא עומדת ביעדי המכירות שהציבו הנאמנים בתכנית ההפעלה של הרשת.

האם "קרוגר" תגיע לארץ?

הסוגיה שעומדת כיום במחלוקת היא כיצד יש למכור את סניפי מגה - האם  כמקשה אחת, או לפצל את המכירה בין כמה גורמים. בשלב זה הודיע כבר רמי לוי כי בכוונתו לקנות את כל הרשת ואילו הבעלים של רשת ויקטורי, איל רביד, הודיע כי הוא מנהל מו"מ עם תאגיד מוביל באירופה בתחום קמעונאות המזון, כדי שזה יחבור אליו ברכישת מגה. יתכן שגם רשת יינות ביתן תצטרף להתמודדות על מגה. במקביל, התפרסמו גם ידיעות על כוונתם של שני אנשי עסקים ישראליים – יוסי סגול (מבעלי כתר פלסטיק) וערן מיטל לחבור עם  רשת המרכולים האמריקאית הגדולה "קרוגר", כדי שזו תרכוש בשיתוף עמם את מגה.
לפי שעה לא ברור אם  קרוגר, שמחזור המכירות השנתי שלה מעל מאה מיליארד דולר, אכן תגיע לארץ. בכיר באחת מרשתות השיווק  סבור, כי לבואה של רשת כזאת לארץ יכולה להיות השפעה חיובית על קמעונאות המזון בישראל. רשת כזאת יכולה להביא עמה סטנדרטים שונים של התנהלות, אבטחת איכות, כלי עבודה מתקדמים – כל אלה יכולים להשרות גם על רשתות מקומיות, שלא תמיד מתנהלות במתכונת כזאת.

רון אנטונובסקי תוהה מה יכול להניע רשת ענקית כזאת להגיע לארץ. ספק אם תוכל להביא כאן לידי ביטוי את היתרון שיש לה. לדעתו, השוק הישראלי איננו אטרקטיבי לרשת בסדר גודל כזה, שתיתקל כאן  בשורה של חסמים שאינה מכירה בארצות הברית הן בגלל מבנה השוק והן בגלל התנהגות הקונים השונה מזו שבארה"ב. ראשית, גודלו של שוק המזון הישראלי שכולו שווה ערך לפחות מעשרה אחוזים מכלל מחזור המכירות של הרשת האמריקאית. חסם  משמעותי נוסף הוא נושא הכשרות, על סבך בעיותיו ולכך יש להוסיף את ההטרוגניות   המאפיינת את החברה הישראלית - ציבור חילוני, ציבור דתי לאומי, המגזר החרדי על רבניו והכשרויות הרבות שלו, ערבים מוסלמים וערבים נוצרים, כל מגזר והקמעונאות שלו. וכל זה מתרחש בשוק קטן יחסית. בשל מגבלות הכשרות, הרשת גם תתקשה למנף את יכולותיה בתחום הרכש ולייבא מוצרים חדשים לארץ." השאלה היא - אומר אנטונובסקי  כמה תשומת לב תוכל הרשת הגדולה הזאת  לתת לרשת הפועלת בשוק זר, מרוחק וקטן, מוטה מחיר עם שולי רווח נמוכים,  הפועל בתנאים שונים מן השוק האמריקאי. מנקודת מבט  מקצועית וכלכלית, איני רואה כל סיבה שרשת כזאת תרצה להיכנס לארץ, אלא אם יש לה סיבות אחרות".  נתיב יועצים כבר בדקה בעבר חברה זרה, שביקשה  לשתף פעולה עם רשת מקומית. המסקנה הייתה, שיקשה עליה לממש כאן את היתרון היחסי שיש לה וסופה שלא הגיעה לארץ. ניסיונות לשתף  בעבר פעולה בין קלאבמרקט לרשתות זרות – "קזינו" הצרפתית  ורשת  Cash&Carry  מדרום אפריקה,  גם הם לא צלחו.

רמי לוי רוצה את הרשת כולה- הנאמנים והמתחרים מסתייגים

רמי לוי, שהודיע בעבר על כוונתו לרכוש את מגה כמקשה אחת,  כבר נתקל בתגובות שליליות מצד אישים ברשות ההגבלים העסקיים ונאמני מגה. אלה חוששים כי התעצמות הרשת שבבעלותו תיצור ריכוזיות יתר ותפגע בתחרות בענף. בריאיון לדה מרקר אמר לוי, כי זו טעות ואם רוצים לטפל ביוקר המחיה צריך להתיר לו להיכנס לשכונות בערים. " אני אביא לשם תחרות  אמיתית,  כפי שעשיתי בתחום הדיסקאונט ואוזיל שם את המחירים לכל אותם לקוחות שבויים, בהם מבוגרים חסרי רכב שנאלצים לקנות ביוקר". זכייה ברשת מגה תדרג  את רמי לוי לגורם השני במעלה, אחר שופרסל, בתחום קמעונאות המזון. כיום, מחזור המכירות השנתי  של הרשת שבבעלותו, עם 35 סניפים, מגיע לכדי  3.8 מיליארד ₪. צירוף רשת מגה על כל סניפיה, יוסיף לו עוד  כ-2.5 מיליארד ₪. נתון שמסביר מדוע הוא משתוקק  לזכות בכל סניפי הרשת.  אם יכשל, ההערכה היא שלוי ינסה לרכוש כמחצית מסניפי מגה שיוצעו למכירה.
ההתנגדות לרמי לוי לא באה רק מצדו של הרגולטור. כמובן שגם המתחרים כמובן מסתייגים מכך, הסתייגות המלווה לא פעם בטונים צורמים ועקיצות הדדיות, כיאה ליריבים בענף שמתאפיין  בתחרות עזה. "עתה הגיע הזמן לתקן את המשגה שנעשה לפני עשור, לאחר קריסתה של קלאבמרקט" - אומר איתן יוחננוף, מנכ"ל רשת המזון הקמעונאית יוחננוף. "המפרקים חששו אז מהפסדים של כמה מאות מיליוני שקלים והעדיפו למכור אותה לשופרסל. שהפכה לגורם דומיננטי בעל עוצמה חסרת תקדים. התוצאה- עליות מחירים  הנאמדות בעשרות מיליארדי שקלים  ששלמו הצרכנים. עדיף כיום להפסיד חצי מיליארד שקלים ולמכור את מגה לכמה גורמים וכך לחסוך לציבור בעתיד הוצאות נוספות של מיליארדי שקלים".

הרשות תומכת  במכירת חלקים מן הרשת

כאשר יוצעו סניפי מגה למכירה, קרוב  לוודאי שנמצא במתמודדים  גם את רשת יוחננוף, רשת משפחתית הנמצאת באחרונה בתהליך מואץ של צמיחה. לרשת כיום 12 סניפים, היא רכשה כבר 8 סניפים מרשת YOU , תת רשת של מגה ובימים אלה ממש היא מקימה עוד 12 סניפים. זו קפיצת מדרגה לרשת שמתכוונת מעתה לשחק במגרש של הגדולים.
בשלב ראשון, הנאמנים יבקשו  בשלב ראשון למכור את הרשת כעסק חי, רשת שלמה שפועלת כסדרה. בכך תומכים כמובן העובדים שמבקשים להמשיך ולעבוד בתנאים הקיימים, מהלך שזוכה גם לתמיכת ההסתדרות ושר האוצר. באם לא יימצא קונה לרשת כמקשה אחת, היא תימכר בחלקים. הרשות להגבלים עסקיים ודאי תתמוך בפתרון כזה, שכן לדעתה פיצול סניפי מגה בין כמה רשתות, רק יגביר את התחרות ביניהן בערים, מה שייטיב כמובן עם ציבור הצרכנים. הניסיון מלמד גם, שתמורת מכירת סניפים בודדים ניתן יהיה להשיג תמורה גדולה יותר. משאל קטן שערך כותב שורות אלה בין כמה אישים בענף המזון, העלה כי רובם סבורים שבסופו של דבר כך ינהגו נאמני מגה.

פירעון חובות העבר נפסק

שעה שהרשתות טרודות בסוגיית המכירה של מגה, ספקי הרשת, שהם גם נושיה,  מתחבטים  בבעיות קיומיות יותר, ביחוד הספקים הקטנים. "ככלל , קריסתה של מגה פגעה  יותר במפעלים הקטנים. לרבים מהם מגה הייתה הלקוח העיקרי למוצריהם, ורבים מהם אף ייצרו עבורה את המותג הפרטי שלה"- אומרת ליאורה בירנהק-מרקוס, חברת נשיאות התאחדות התעשיינים ונציגת מפעלי המזון הקטנים באיגוד תעשיות המזון. יש לזכור, שלרבים מן המפעלים הקטנים לא היה ביטוח אשראי, שכרוך בתשלום לא מבוטל. הסדר הנושים שנחתם בחודש יולי קבע שמפעלים שהרשת חייבה להם עד מ-800 אלף ₪, יקבלו את מלוא החוב. מפעלים שהרשת חייבת להם מעל לסכום זה, יקבלו רק 70%  מחובות העבר ודחיית התשלומים בשנתיים. הרשת התחילה  לשלם לספקים, אולם בעקבות הקפאת ההליכים נגדה הופסקו התשלומים ועדיין לא ידוע מתי יחודשו. ברור, שהיקפם מותנה גם בסכום שיגייסו נאמני מגה מקוני הרשת, וכמה יוותרו אצלם לאחר התשלום לנושים מובטחים, לעובדים, לרשויות המס ואחרים.
הפסקת התשלומים פגעה בכל הספקים, גדולים כקטנים, אבל לקטנים נכונה מכה נוספת. "צריך לזכור - מדגישה ליאורה - כי באמצעות רשתות השיווק יכולים  הספקים הקטנים להפיץ את מוצריהם בכל רחבי הארץ. עתה, עם קריסתה של מגה,  הם חייבים למצוא חלופה לרשת, באמצעות חברות הפצה, מאחר שלהם אין מערכות הפצה משלהם. חלקם מצאו חלקם לא, מה גם שהדבר כרוך בהוצאות לא מעטות". לספקים הגדולים אין בעיה כזאת, שכן להם יש בדרך כלל מחסנים מרכזיים בכל רחבי הארץ, שמהם אפשר להגיע בנקל עם מוצריהם לכל חנות מכולת בארץ.
גם "מנעמים", המפעל שבבעלותה, נפגע מקריסתה של מגה, שהייתה לקוח גדול של המפעל. מנעמים ייצר בין השאר עבור הרשת את הוופלים למותג הפרטי שלה. "המכה עדיין מורגשת – מודה ליאורה – אך אנו מפעל ותיק ומנוסה שפועל 66 שנים, ובשנים האחרונות חברת ויסוצקי מפיצה את מוצרינו גם בחנויות הקטנות. כרגע מגה ממשיכה לקנות ומשלמת במזומן, וזה כמובן עוזר לנו בתקופת המעבר". מסקנתה של  ליאורה בירנהק-מרקוס חד משמעית – המפעלים הקטנים צריכים לקבל אחוז גבוה יותר מקופת המפרק. "אם רוצים לשמור על תחרות במשק הישראלי, אזי חייבים לשמור על המפעלים הקטנים".

"כיצד מתמודדים - בוכים בלילות"

במאפיית בר-אל, העוסקת בייצור דברי מאפה נטולי גלוטן, עדיין ממתינים לכספים שמגיעים לה, בתמורה  למוצרים שספקה לסניפי עדן מרקט, שהייתה בבעלות מגה. "לא היינו מבוטחים, אבל היו לנו תחושות בטן לא טובות ובתקופה האחרונה, לפני קריסת הרשת, צמצמנו את המלאים במגה בשיעור ניכר" - אומר תומר בר מאיר, סמנכ"ל מאפיית בר- אל. "הודות למהלך הזה, צמצמנו לכדי חמישית את היקף הפגיעה בנו".
היקף החוב הוא פחות מ-800 אלף ₪, ועל פי הסדר החוב של מגה זכאים ספקים קטנים לקבל  את מלוא הסכום שחייבת להם הרשת. כאמור, עד כה לא קבלה מאפיית בר- אל ולו גם שקל אחד. "היקף החוב  שווה ערך ל-40% מכל הרווח שלנו בשנה שעברה"- מדגיש תומר, תוך שהוא מביע חשש, שמדובר בכספים אבודים. "זהו כסף אבוד לגמרי, אני לא מאמין שנראה ממנו שקל. החובות של מגה כל כך גדולים והספקים הינם האחרונים בתור לקבל כספים ולכן הסיכוי לקבל משהו בטל בששים".
הלקח שלו  מקריסתה של מגה? מסוכן להיות עצמאי בישראל. ועוד משהו - כולם בטוחים שהסיכון בעסקים קיים רק על גבי הנייר, וההצלחה מובטחת תמיד, המציאות כמובן שונה. מכל מקום, מעתה מבקש תומר יותר בטחונות מלקוחותיו, אך לא תמיד מצליח בכך. ואיך מתמודדים עם חובות כאלה? תשובתו חד משמעית - "בוכים בלילות, מה נותר לעשות?"

"הציבור מחפש דם"

בשלב זה עדיין לא ידוע מה יעלה בגורלה של מגה - האם תימכר כעסק חי או  שסניפיה יתחלקו בין כמה רשתות.  בכל מקרה, לכל ברור, שהשוק הקמעונאי בתחום המזון עובר עתה שינוי משמעותי. יחסי הכוחות משתנים ורשתות השיווק, שבעבר  כונו רשת 4, ואשר כללו את הרשתות הפרטיות+ רמי לוי וויקטורי (שהן חברות ציבוריות) מוגדרות כיום כרשת השנייה (ראו תרשים מצורף).  בין הרשתות שהתחזקו בשנים האחרונות בולטות הרשתות של רמי לוי, ויקטורי ורשת יוחננוף. התחזקות הרשת השנייה באה תוך כדי נגיסה מתמדת בנתחי השוק של מגה וגם של שופרסל. גם בין חברות הרשת השנייה צפויה להימשך התחרות על כל שבריר של נתח שוק, וזו תחריף לאחר שהרשתות יקלטו את הסניפים שכבר קנו  ממגה בחודשים האחרונים. " אנו צפויים לתחרות שתלך ותגבר בקרוב, הציבור מחפש דם – אומר איש שיווק ברשת שיווק – את הצרכן הישראלי לא מעניינות איכות המוצר או חוויית קנייה, התחרות היא רק  על המחיר. במצב כזה אי אפשר לדבר על העלאות מחירים".
לאחר 80 שנות פעילות, דומה שרשת מגה מתקרבת לסוף דרכה, כשהיא מצולקת וחבוטה, עם חוב ענק של כ-1.3 מיליארד שקלים, פרי ניהול כושל ובזבזני. נאמני הרשת מקווים להשלים  עד פסח את תהליך המכירה שלה. עד אז ינסו הנאמנים לקבל גם מאלון ריבוע, חברת האם של מגה, סכום של 700 מיליון ₪, לפרעון חובות הרשת. כאן צפויים עוד קשיים לא מעטים, בעיקר מצד בעלי אגרות החוב  של קבוצת אלון ואלון ריבוע כחול. המחלוקות העזות שנתגלעו בין הגורמים הללו בימים האחרונים, מעידות שפרשת מגה  תמשיך גם בעתיד לתפוש כותרות באמצעי התקשורת השונים.

תמיר בן שחר, מנכ"ל  חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, בריאיון למזון+

"בתנאי השוק הנוכחיים  אפשרית קריסה נוספת"

האם גם לאחר קריסת מגה צפויות לנו קריסות נוספות?


איני יכול להצביע עתה, כפי שהצבעתי לפני 3 שנים על מגה קמעונאות, על מותג/או שם שניתן להצביע עליו בצורה קונקרטית (כמו קריסת רשת ביג זול בצפון שבקשיים). ברם, כל התנאים המצויים בשוק המזון הסופר תחרותי בישראל והמגבלות עליו מייצרים מצב שקריסה נוספת אפשרית. בגדול, בשוק שבו הרווח התפעולי נע בין 1.5% לבין 3% בלבד, כל תזוזה או "נמנום" רגעי של מנהלי/בעלי רשת עלול להביא לקריסה הבאה.

מהם התנאים הבסיסים שמובילים לכך?

שוק תחרותי צפוף - 60% מהשוק מצוי בשוק המחיר, שיגדל  עם העברת כל חנויות מגה קמעונאות לשעבר לשחקנים ברשת ה"שנייה". זהו מצב  המייצר רווח גולמי "שברירי". לכך יש להוסיף עודף היצע של שטחי סופרמרקט כבר היום, שאליהם צפויים  להתווסף בקרוב שטחים נוספים. גורם נוסף הוא  השינוי בהרגלי הצריכה וההתנהגות של הצרכנים -  הם רוכשים פחות, במונחים כספיים וכמותיים, בצורה ממוקדת, מבקרים יותר פעמים בסופר בשבוע/חודש ועוברים לרכישות המותג הפרטי ועוד. גם לכישלון החרוץ של חוק המזון יש לדעתי השפעה  על המצב הקיים.
 

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים